|
Ομόλογο
των 500 φράγκων του 1888 της «Société internationale du canal maritime de Corinthe» (1882-1890) του Ούγγρου στρατηγού και μηχανικού István
Türr (1825-1908). © Scripophily.com
(P.O. Box 223795, Chantilly, Virginia 20153, United States of America).
|
Από τον Αλέξανδρο Χ.
Γρηγορίου
Η διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου (μήκος 6.346/m, πλάτος από
21,3/m έως 24,6/m και κυμαινόμενο βάθος από 7,5/m έως 8/m)
πραγματοποιήθηκε αρχικά από την «Société internationale du canal
maritime de Corinthe»
(1882-1890) του Ούγγρου στρατηγού και μηχανικού István
Türr
(1825-1908)
και αργότερα από την «Ελληνική Εταιρεία της Διώρυγας της Κορίνθου» (1890-1893)
του Ανδρέα Συγγρού. Η περίοδος κατασκευής χρονολογείται από τις 24 Απριλίου 1882 έως τις 25 Ιουλίου 1893.
|
Γαλλικός
χάρτης του 1882 (Εκδότης Delagrave, Paris) των εργασιών της «Société internationale du canal maritime de Corinthe» (1882-1890) σχεδιασμένος από τον Ch. Muret, βάσει των μετρήσεων του Béla Gerster. © Bibliothèque
nationale de France.
|
Η μελέτη και η χάραξη
η οποία βασίστηκε σε αυτήν του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα, πραγματοποιήθηκε από
τον Ούγγρο αρχιμηχανικό Béla Gerster (1850-1923) με τη βοήθεια του Γάλλου
μηχανικού Vincent Dauzats. Σημαντική βοήθεια στο έργο
προσέφεραν οι Ούγγροι μηχανικοί István
Kauser, László Nyári, Garibaldi Pulszky και István
Stéghmüller.
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. © Alain Μichot
(Γαλλία).
|
Το έργο
άρχισε το 1882 και στρώθηκαν σιδηροδρομικές γραμμές κανονικού πλάτους (1435mm)
οι οποίες εκτείνονταν σε μήκος 34.000/m από το Καλαμάκι
(Ισθμία) έως την Ποσειδωνία. Οι γραμμές ήταν υπέργειες και υπόγειες και
χρησιμοποιήθηκαν 14 συνολικά ατμάμαξες για την έλξη των 580 φορταμαξών. Κάθε
ατμάμαξα έσυρε περί τις 30-40 φορτάμαξες και κατά τη διάρκεια των εργασιών
αποκομίστηκαν περισσότερα από 12.000.000/m3
αδρανών υλικών. Στο χωριό Ίσθμια δημιουργήθηκε σταθμός-μηχανοστάσιο ατμαμαξών,
μηχανουργείο για επισκευές των φορταμαξών και κτίρια για την αποθήκευση της
ξυλείας, των γαιανθράκων και τα λοιπού τεχνολογικού εξοπλισμού.
Παράλληλα στρώθηκαν
γραμμές πλάτους 600mm σε μήκος 9.000/m
και χρησιμοποιήθηκαν
περισσότερα από περίπου 100 ειδικά βαγονέτα με χειροκίνητη έλξη της «Société
des Établissements Decauville» (Corbeil, France).
Ατμάμαξες
– Steam Locomotives
ΑΡΙΘΜΗΣΗ
ΟΝΟΜΑΣΙΑ
|
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
|
ΕΤΟΣ
|
ΑΡΙΘΜ.
|
ΔΙΑΤΑΞΗ
ΑΞΟΝΩΝ
|
R1
|
Krauss Locomotive Works (Munich)
|
1883
|
1282
|
0-6-0Τ
|
R2
|
Krauss Locomotive Works (Munich)
|
1883
|
1283
|
0-6-0Τ
|
R3
ΚΟΡΙΝΘΟΣ
|
Krauss Locomotive Works
(Munich)
|
1887
|
1749
|
0-6-0Τ
|
No
4
|
?
|
?
|
?
|
0-6-0Τ
|
No
5
|
?
|
?
|
?
|
0-6-0Τ
|
No 6
ΟΛΥΜΠΙΑ
|
Hannoversche Maschinenbau A.G.
(Hannover)
|
1885
|
1828
|
0-6-0Τ
|
No 7
ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1885
|
1829
|
0-6-0Τ
|
No 8
ΥΜΗΤΤΟΣ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1885
|
1830
|
0-6-0Τ
|
No 9
ΕΛΙΚΩΝ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1885
|
1831
|
0-6-0Τ
|
No
10
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1885
|
1854
|
0-6-0Τ
|
No 11
ΚΕΡΚΥΡΑ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1886
|
1893
|
0-6-0Τ
|
No 12
ΛΟΥΤΡΑΚΙ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1886
|
1894
|
0-6-0Τ
|
No 13
ΕΡΜΗΣ
|
Hannoversche
Maschinenbau A.G. (Hannover)
|
1887
|
1947
|
0-6-0Τ
|
No 14
ΑΙΟΛΟΣ
|
Hannoversche Maschinenbau A.G.
(Hannover)
|
1887
|
1948
|
0-6-0Τ
|
► Οι ατμάμαξες R1, R2 και R3
παραγγέλθηκαν μέσω της «F. Weidknecht»
(Paris, France)
► 13 από αυτές τις ατμάμαξες
μεταφέρθηκαν στη Κωστάντζα της Ρουμανίας όπου χρησιμοποιήθηκαν για τα έργα
κατασκευής του λιμένος της πόλης.
Πηγή: Industrial Steam
Locomotives in Greece: A Draft List. Compiled by Yiannis Zartaloodes, May 2006
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στο Άστυ (Αθήνα), φ. 42 (6 Ιουλίου 1886).
| |
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στο Άστυ (Αθήνα), φ. 42 (6 Ιουλίου 1886).
|
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στην πτυχιακή εργασία του
Δημητρίου Κοντοθεοδώρου, Η Διώρυγα της
Κορίνθου, 2014, σ. 32.
|
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στην πτυχιακή εργασία του
Δημητρίου Κοντοθεοδώρου, Η Διώρυγα της
Κορίνθου, 2014, σ. 32.
|
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στην πτυχιακή εργασία του
Δημητρίου Κοντοθεοδώρου, Η Διώρυγα της
Κορίνθου, 2014, σ. 35.
|
|
Πίνακας
του Λεωνίδα Χαϊκάλη που απεικονίζει τις εργασίες κατασκευής της διώρυγας της
Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στην πτυχιακή εργασία του Δημητρίου Κοντοθεοδώρου, Η Διώρυγα της Κορίνθου, 2014, σ. 37.
|
|
Εργασίες
κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στην πτυχιακή εργασία του
Δημητρίου Κοντοθεοδώρου, Η Διώρυγα της
Κορίνθου, 2014, σ. 38.
|
|
Λιθογραφίες των έργων διάνοιξης
της Διώρυγας της Κορίνθου. Δημοσιεύθηκε στο L’Univers illustré (Paris), φ. 1859 (8 Νοεμβρίου 1890).
|
|
Μετοχή των 500 φράγκων του 1886 της «Société internationale du canal maritime de
Corinthe» (1882-1890) του Ούγγρου στρατηγού και μηχανικού István Türr (1825-1908). © Scripophily.com (P.O. Box
223795, Chantilly, Virginia, 20153, United States of America).
|
|
Ομόλογο
των 500 φράγκων του 1890 της «Ελληνικής Εταιρείας της Διώρυγας της Κορίνθου»
(1890-1893) του Ανδρέα Συγγρού. ©
Scripophily.com (P.O. Box 223795, Chantilly, Virginia, 20153, United States of
America).
|
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
● Α. Μ. (μτφ.), «Η
τομή του ισθμού της Κορίνθου», Εστία (Αθήνα),
τ. 14, φ. 341 (1882), σ. 430-433.
● Ανώνυμος, «Τα
εγκαίνια του Ισθμού της Κορίνθου», Φάρος
της Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη), φ. 664 (28 Απριλίου 1882).
● Argus d’Isthmia, «La vérité sur les
travaux du canal de Corinthe démontrée par les chiffres», Κορινθία [Echo Corinthien
Hebdomadaire], φ. 204 (Κόρινθος, 12 Οκτωβρίου 1883), σ. 3-4.
● Ανώνυμος, «Εργασίαι
της Κορινθιακής δώρυγος» Εστία, (Αθήνα),
τ. 16, αρ. 399 (1883), σ. 537-538.
● Louis Figuier, Les nouvelles conquêtes de la Science. Isthmes et Canaux. Paris:
Librairie Illustré, Marpon & Flammarion, 1884 [Περί Ισθμού της Κορίνθου, σ. 466-494].
● Bela Gerster, «L’Isthme de
Corinthe: tentatives de percement dans l’antiquité», Bulletin de correspondance hellénique, τ. 8 (Αθήνα 1884), σ. 225-232.
● Anonyme, «Isthme et canal maritime
de Corinthe», Revue Maritime et coloniale,
Paris, τ. 81 (Απρίλιος-Ιούνιος 1884), σ. 676-680.
● Αθανάσιος
Βερναρδάκης, «Ο ισθμός της Κορίνθου», Εστία
(Αθήνα), τ. 20, φ. 504 (1885), σ. 587-590.
● Γ. Π., «Αι εργασίαι
της διώρυγος της Κορίνθου», Εστία (Αθήνα),
τ. 19, φ. 477 (1885), σ. 139-140.
● Μιχαήλ Μητσάκης, «Η
διώρυξ της Κορίνθου», Εστία (Αθήνα), τ.
23, φ. 592 (1887), σ. 281-285, φ. 593 (1887), σ. 297-300.
● Εδουάρδος Έγγελ, «Η
διώρυξ της Κορίνθου», Κλειώ (Αθήνα), τ.
5, φ. 15 (1889), σ. 230-234.
● Σπυρίδων Παγανέλης,
«Τα εγκαίνια της Κορινθιακής διώρυγος», Εστία
(Αθήνα), τ. 36, φ. 32 (1893), σ. 81-83.
● Σπυρίδων Παγανέλης,
«Εις τον Ισθμόν», Εστία (Αθήνα), τ.
35, φ. 26 (1893), σ. 401-405.
● H. J., «Le canal de Corinthe», στο F. Schrader (επιμ.), Nouvelles Géographiques,
Paris: Librairie Hachette, 1893, τ. III, σ. 129-130.
● Π. Πρωτοπαπαδάκης,
«Η τομή του Κορινθιακού ισθμού», Εστία,
(Αθήνα), τ. 35, φ. 21 (1893), σ. 321-323, φ. 22 (1893), σ. 340-342.
● Béla Gerster, L’isthme de Corinthe et son percement, Budapest: Márkus, 1896.
● C. Garagunis, «Ingenieurgeologische
Probleme am Kanal von Korinth. Ein Vorschlag zur Sanierung der Kanalwan», Bautechnik, τ. 59, αρ. 12 (Δεκέμβριος 1982), σ. 422-425.
● Εύη Παπαγιαννοπούλου, Η Διώρυγα της Κορίνθου: Τεχνικός άθλος και οικονομικό τόλμημα.
Πολιτιστικό Τεχνολογικό Ίδρυμα ΕΤΒΑ, Αθήνα: εκδόσεις Θεμέλιο, 1989.
● Walter Werner, «The
largest ship trackway in ancient times: the Diolkos of the Isthmus of Corinth,
Greece, and early attempts to build a canal», The International Journal of Nautical Archaeology, τ. 26, Νο 2 (London 1997), σ. 98–119.