Από τον
Αλέξανδρο Χ. Γρηγορίου
001
Τοποθεσία: Ορυχεία
λευκόλιθου μονής Γαλατάκη. Θέσεις: Αρχάγγελος, Όρμος Αγίου Γεωργίου Τύπος Σιδηροδρόμου: Υπέργειος Έλξη:
Ιππήλατη και Χειροκίνητη Μήκος γραμμής: Άγνωστο Εύρος γραμμής: 600/mm Λειτουργία: 1869-1896 Εκμετάλλευση:
Βασίλειος Ν. Βουδούρης (1869-1874), Frank
Noel (1874-1884), Ιωάννης Τσαμούρας (1884-1886), Frank Noel και Βασίλειος Ν.
Βουδούρης (1887-1889), «Α.Ε. Δημοσίων και Δημοτικών Έργων» (1889-1896).
Το σιδηροδρομικό δίκτυο κατασκευάστηκε από
τον Βασίλειο Βουδούρη
και διατηρήθηκε σε λειτουργία τουλάχιστον έως το 1896, χρονιά κατά την οποία εκχωρήθηκαν
τα δικαιώματα εκμετάλλευσης στην βρετανική εταιρεία «Petrifite Limited» η οποία
αναδιοργάνωσε τις μεταφορές στους τόπους εκμετάλλευσης.
002
Τοποθεσία: Ορυχεία
λευκόλιθου μονής Γαλατάκη. Θέσεις: Κατούνια, Χορτοκόπι, Κάκκαβος, Όρμος Αγίου
Γεωργίου Τύπος Σιδηροδρόμου: Υπέργειος Έλξη: Ατμήλατη (1898-1904), Πετρελαιοκίνητη (1904-1941). Στις
διακλαδώσεις χειροκίνητη Μήκος γραμμής: 7.500/m
μεταξύ των θέσεων Χορτοκόπι και Κάκκαβος και με διακλαδώσεις Εύρος γραμμής: 750/mm και διακλαδώσεις των 600/mm
(Decauville) Λειτουργία: 1898-1941 Εκμετάλλευση:
«Petrifite Ltd»
(1896-1902), «Αnglo-Greek Μagnesite»
(1902-1959)
Για τις ανάγκες της έλξης των βαγονέτων
μεταφοράς μεταλλεύματος παραγγέλθηκαν αρχικά από την εταιρεία Petrifite Limited
οι παρακάτω δύο ατμάμαξες για γραμμές πλάτους 750/mm:
ΑΤΜΑΜΑΞΑ
|
ΑΞΟΝΕΣ
|
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
ΕΤΟΣ
|
№ 1
GALATAKI
|
0-4-0
|
Kerr, Stuart & Co.
|
113
|
1899
|
№ 2
ST. JOHN
|
0-4-2T
|
Kerr, Stuart
& Co.
|
685
|
1899
|
Τα βαγόνια που χρησιμοποιήθηκαν ήταν τύπου
Orenstein & Koppel για γραμμές εύρους 750/mm
κάθε ένα από τα οποία μπορούσε να μεταφέρει έως 200 κιλά μεταλλεύματος (2
στατήρες=1/5 του ενός τόνου). Το 1903 η «Αnglo-Greek
Μagnesite Company Ltd» παρήγγειλε άλλη μία ατμάμαξα για γραμμές του ιδίου
πλάτους:
ΑΤΜΑΜΑΞΑ
|
ΑΞΟΝΕΣ
|
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
ΕΤΟΣ
|
№ 3
KAKAVOS
|
0-4-4-0T
|
Andrew Barclay Sons
|
960
|
1903
|
|
Ρετουσαρισμένη φωτογραφία της
ατμάμαξας № 3 «ΚΑΚΑΒΟΣ τoυ σιδηροδρομικού
δικτύου των ορυχείων της μονής Γαλατάκη © Robin Barnes.
|
003
Τοποθεσία: Ορυχεία λευκόλιθου
μονής Γαλατάκη. Θέσεις: Κατούνια, Κάκκαβος, Στουρνάρα, Αρχάγγελος, Στρογγυλή Τύπος Σιδηροδρόμου: Εναέριος σε
μεταλλικούς πυλώνες Έλξη: Ηλεκτροκίνητη Μήκος γραμμής: 6.819/m. Λειτουργία: 1904-1941 Εκμετάλλευση: «Αnglo-Greek
Μagnesite Company Ltd»
(1902-1959)
Η πρώτη κρούση της «Αnglo-Greek
Μagnesite Company Ltd» σχετικά με την επιδιωκόμενη αντικατάσταση του υπέργειου
σιδηρόδρομου με εναέρια γραμμή μεταφοράς του μεταλλεύματος, επιχειρήθηκε στις
10/23 Νοεμβρίου 1904.
Στις 27 Απριλίου 1905 ο Δήμαρχος Αιγαίων, Κωνσταντίνος Αγγελής Φλώκος, με τη
συναίνεση του Δημοτικού Συμβουλίου ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα της
εταιρείας για την κατασκευή του εναερίου συστήματος μεταφοράς.
|
Φωτογραφίες
του εναερίου σιδηροδρόμου από διαφημιστικό φυλλάδιο της Εταιρείας «Cerreti & Tanfani, engineers and constructors» (Milan, Italy 1908) η οποία κατασκεύασε το έργο. Δημοσιεύθηκε στη
διδακτορική διατριβή του Ιωάννη Παλάντζα, Οι εξορυκτικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες του μαγνησίτη
στη Βόρεια Εύβοια κατά τη διάρκεια του 19ου και 20ού αιώνα, σύμφωνα με τις
αρχειακές πηγές, Freien Universität Berlin, 2007, σ. 381.
|
Ο εναέριος σιδηρόδρομος θεωρήθηκε καινοτομία
αφού η κίνηση γινόταν με ηλεκτρικό ρεύμα που παρήγαγε ηλεκτρομηχανή στα Κατούνια.
Σχεδιάστηκε από την ιταλική εταιρεία «Cerreti & Tanfani, engineers and constructors» (Milan, Italy 1908) και διέθετε σύστημα τριών καλωδίων (3 rope system) και το μήκος
της διαδρομής μεταξύ των δύο τερματικών σταθμών, Κάκαβου (φόρτωσης) και
Κατουνίων (εκφόρτωσης), ήταν 7.000 γιάρδες (6.819/m).
Για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς υπήρχαν δύο καλώδια μεταφοράς 6.819/m
το καθένα (συνολικά 6.819Χ2=13.638/m). Τα συρματόσχοινα
ήταν κατασκευασμένα από χάλυβα πολύ καλής ποιότητας και πλεγμένα το ένα με 19,
το δεύτερο με 37 και το τρίτο με 61 τεμάχια εμπόλων. Στη διαδρομή υπήρχαν
επίσης: 1) Ένας τρίτος σταθμός, ο λεγόμενος μικρός σταθμός, όπου τα δύο καλώδια
μεταφορείς ήταν καλά ασφαλισμένα. 2) Ένας ενδιάμεσος σταθμός στη θέση
Στουρνάρα, όπου γινόταν η ρύθμιση της έντασης των καλωδίων. 3) Δύο υδραυλικοί
ρυθμιστές ταχύτητας. 4) 46 πυλώνες. Ο μεγαλύτερος ήταν ο 17ος με ύψος 22/m
και ο μικρότερος με ύψος 4,5/m. Η μεγαλύτερη
απόσταση μεταξύ δύο πυλώνων ήταν 467/m μεταξύ των θέσεων Αρχάγγελος
και Στρογγυλή. Η μεταφορική ικανότητα του συστήματος, με βοηθητική ηλεκτρική
ιπποδύναμη 20/hp, ανερχόταν στους 200/t
ημερησίως. 5) 112 βαγονέτα.
|
Φωτογραφίες
του εναερίου σιδηροδρόμου από διαφημιστικό φυλλάδιο της Εταιρείας «Cerreti & Tanfani, engineers and constructors» (Milan, Italy 1908) η οποία κατασκεύασε το έργο. Δημοσιεύθηκε στη
διδακτορική διατριβή του Ιωάννη Παλάντζα, Οι εξορυκτικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες του μαγνησίτη
στη Βόρεια Εύβοια κατά τη διάρκεια του 19ου και 20ού αιώνα, σύμφωνα με τις
αρχειακές πηγές, Freien Universität Berlin, 2007, σ. 382.
|
Οι σταθμοί του εναερίου συνδέθηκαν και με
εκτεταμένα δίκτυα σιδηροτροχιών εύρους 600mm
(Decauville)
στις οποίες κινούνταν βαγονέτα που μετέφεραν το μετάλλευμα από τις θέσεις
εξόρυξης. Η κατασκευή του εναερίου κόστισε 500.000 δρχ. της εποχής, ενώ όπως
προαναφέρθηκε διάφορα άλλα ποσά δαπανήθηκαν για την κατασκευή και προμήθεια
γραμμών και βαγονέτων. Βάσει της ανανεωμένης σύμβασης του 1921 ο εναέριος
σιδηρόδρομος μετά τη λήξη της μίσθωσης θα περιέρχονταν στην κυριότητα της μονής
Γαλατάκη.
|
Εδαφολογική τομή της περιοχής
ανάπτυξης του εναερίου σιδηροδρόμου από τα Κατούνια μέχρι τον Κάκαβο.
Δημοσιεύθηκε στη διδακτορική διατριβή του Ιωάννη Παλάντζα, Οι εξορυκτικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες του μαγνησίτη στη
Βόρεια Εύβοια κατά τη διάρκεια του 19ου και 20ού αιώνα, σύμφωνα με τις
αρχειακές πηγές, Freien Universität Berlin, 2007, σ. 383.
|
Η λειτουργία του εναερίου σταμάτησε κατά τη
διάρκεια του πολέμου (1941) και λίγα χρόνια αργότερα οι εγκαταστάσεις που
βρισκόταν στην αφετηρία του, καταστράφηκαν από τον εμπρησμό του μεγάλου
πευκόφυτου δάσους το 1947 στα όρια του οποίου αναπτυσσόταν το συγκεκριμένο
μεταλλείο. Από την ίδια αιτία είχε
καταστραφεί και το κεντρικό πηγάδι, μαζί με όλες τις μηχανικές εγκαταστάσεις
ανόδου και καθόδου καθώς και τα κτίσματα για τη στέγαση του προσωπικού, τα
εργαστήρια, τα εργοτάξια και γενικά όλη η υποδομή του ορυχείου. Ο διευθυντής
της Αγγλοελληνικής Εταιρείας, Μaurice Cheyne Waldron, προχώρησε στις 14
Σεπτεμβρίου 1959, στην πώληση και στο μοίρασμα της κοιλάδας των Κατουνίων στον
Sir Aymer Maxwell Bart, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας «Monreith Estate
Company», και στο ζεύγος Philip Arnold Sherrard (υποδιευθυντή της Αγγλικής
Αρχαιολογικής Σχολής στην Αθήνα) και Anne Sherrard. Με το συμβόλαιο
(10753/1959), παραχωρήθηκε στον Maxwell τμήμα 100 περίπου στρεμμάτων,
συμπεριλαμβανομένων και πολλών κτισμάτων αντί του ποσού των 221.000 δρχ., ενώ
με άλλο συμβόλαιο (10754/1959), αποδόθηκε προς τους Sherrard η υπόλοιπη έκταση
140 περίπου στρεμμάτων στην τιμή των 33.600 δρχ. Από την πώληση εξαιρούνταν η
αιγιαλίτιδα ζώνη και μια έκταση 8,5 περίπου στρεμμάτων, όπου βρισκόταν η
αφετηρία και η κατάληξη του εναερίου σιδηρόδρομου και η οποία, δυνάμει του
συμβολαίου 1733/1936, έπρεπε να αποδοθεί στον Ο.Δ.Ε.Π., εφόσον, βέβαια, αυτός
εξέφραζε το ενδιαφέρον του. Πράγματι, ο Ο.Δ.Ε.Π. στις 13 Φεβρουαρίου 1961, με
το συμβόλαιο 45489, κατέβαλε στην εταιρεία το ποσό των 10.000 δρχ. και
αποδέχτηκε την οικειοποίηση της συγκεκριμένης έκτασης, νομιμοποιώντας
ουσιαστικά την ιδιοκτησιακή μεταβολή.
Την ίδια περίοδο τα τελευταία απομεινάρια του εναέριου αφαιρέθηκαν και τα υλικά
του πουλήθηκαν ως παλιοσίδερα.
004
Τοποθεσία: Ορυχεία λευκόλιθου
μονής Γαλατάκη. Θέσεις: Κατούνια, Κάκκαβος, Αρχάγγελος, Πευκέλι, Χορτοκόπι, Όρμος
Αγίου Γεωργίου Τύπος Σιδηροδρόμου: Υπέργειος και
υπόγειος Έλξη: Ατμήλατη Μήκος γραμμής: 14.000/m με διακλαδώσεις Εύρος γραμμής:
600/mm (Decauville) Λειτουργία: 1912-1941 Εκμετάλλευση: «Αnglo-Greek
Μagnesite Company Ltd»
(1902-1959)
Για τις ανάγκες της
έλξης των βαγονέτων μεταφοράς μεταλλεύματος παραγγέλθηκαν οι παρακάτω τέσσερις
ατμάμαξες για γραμμές πλάτους 600/mm:
ΑΤΜΑΜΑΞΑ
|
ΑΞΟΝΕΣ
|
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ
|
ΑΡΙΘΜ.
|
ΕΤΟΣ
|
№ 1
ARCHANGELOS
|
0-4-2ST
|
Kerr, Stuart
& Co. Ltd.
|
1261
|
1912
|
№ 2
PEFΚELI
|
0-4-2ST
|
Kerr, Stuart
& Co. Ltd
|
1262
|
1912
|
№ 3
HORTΟKOPI
|
0-4-2ST
|
Kerr, Stuart
& Co. Ltd.
|
1263
|
1912
|
№ 4
[ ; ]
|
0-4-2ST
|
Kerr, Stuart & Co. Ltd.
|
1293
|
1912
|
Το ορυχείο σταμάτησε τη λειτουργία του στις 2 Φεβρουαρίου 1941 και
έκτοτε εγκαταλείφθηκε. Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί κατά τη διάρκεια της Κατοχής
δεν προέβησαν σε εκμετάλλευση του μεταλλείου, λόγω της ελαττωματικής ποιότητας του μεταλλεύματος, το
οποίο περιείχε μεγάλη ποσότητα ασβεστίου αλλά προστάτευσαν τις εγκαταστάσεις
από τους βομβαρδισμούς, χαράσσοντας στο έδαφος το γράμμα V (Vorsicht). Εν τούτοις άγνωστοι προέβησαν σε αφαίρεση των
σιδηροτροχιών και του εξοπλισμού (ατμάμαξες και βαγόνια). Η λήξη του πολέμου
(1945) βρήκε τα μεταλλεία και το σιδηροδρομικό δίκτυο εντελώς κατεστραμμένα και
λεηλατημένα.
. Industrial Steam Locomotives in Greece: A Draft List. Compiled by
Yiannis Zartaloodes, May 2006.
. Για τις εγκαταστάσεις
βλ. Ιωάννης Παλάντζας, «Οι εξορυκτικές δραστηριότητες του λευκολίθου στην
περιοχή του Ελυμνίου κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα», Πρακτικά Επιστημονικού
Συνεδρίου: Ιστορικά Μεταλλεία στο Αιγαίο
19ος-20ός αιώνας (Μήλος, 3-5 Οκτωβρίου 2003), Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου
Πειραιώς, Αθήνα, 2005, 129-135 και Γιάννης Φαφούτης, «Οι μεταλλευτικές
εγκαταστάσεις επεξεργασίας λευκολίθου της εταιρείας Anglo-Greek στη θέση
Κατούνια του βόρειου Ευβοϊκού κόλπου», Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου: Ιστορικά Μεταλλεία στο Αιγαίο 19ος-20ός
αιώνας (Μήλος, 3-5 Οκτωβρίου 2003), Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς,
Αθήνα, 2005, σ. 157-168. Ειδικώς, σ. 164-166.
. «Το μέρος εφ’ ου θα διέλθη ο εναέριος
σιδηρόδρομος είνε ανεπίδεκτον καλλιεργείας η δε προσφερομένη αποζημίωσις
ικανοποιητική δια την Κοινότητα αφού δεν πρόκειται αύτη ν’ αποβάλη το δικαίωμα
της κυριότητας και κατοχής του εδάφους». Βλ. ΓΑΚ/ΤΑΛ, Φκ. «Αγγλογκρήκ», Πρακτικά Δημοτικού
Συμβουλίου Δήμου Αιγαίων, αρ. 124, Λίμνη, 27 Μαρτίου 1905. Πρβλ. Ioannis Palantzas 2007, σ. 181.